Willaert

Willaert

Sector: Groensector
oplossing: Software voor groensector

Willaert is een boomkwekerij en groothandel en vermarkt alles wat groeit en bloeit voor in de tuin. Zij staan voor méér dan 5000 verschillende variëteiten, 25 jaar kennis en ervaring, 10 hectaren verkoopoppervlakte, 80 gedreven medewerkers, een eigen logistieke dienst, Cash and Carry, webwinkel en tal van professionele contacten in Europa. www.willaert.be

“Willaert en Soft Naert werken al bijna 10 jaar samen. Willaert is een ambitieus bedrijf en heeft al een spectaculair parcours afgelegd”: vertelt Pieter Cloet, projectverantwoordelijke van Soft Naert. “Van een een-manszaak is het bedrijf gegroeid tot een belangrijke speler in Europa. En zo evolueerde hun softwaretoepassing ook mee. Zo werkt Willaert vandaag met een zeer actueel en krachtig ERP-systeem, waardoor Willaert elke opportuniteit kan grijpen en zij hun organisatie verder succesvol weten uit te bouwen. “

 
Vlotte en eenvoudige administratie: “We werkten vroeger met een pakket voor de groensector”: vertelt Rudy Vannevel, zaakvoerder van Willaert. “Maar al snel waren er tekortkomingen en zijn we op zoek gegaan naar een alternatief. Op aanraden van een leverancier zijn wij bij Soft Naert terecht gekomen. Sindsdien maken zij deel uit van ons team!”

De eerste doelstelling was een vlotte en eenvoudige administratie en zo werd het volledige verwerkingsproces zoals de bestelprocedure, orderverwerking, stockbeheer en facturatie gestroomlijnd. “Door ons uitgebreid assortiment was een goede, efficiënte administratie noodzakelijk om verder te kunnen groeien en tegelijkertijd een goede kwaliteit te blijven garanderen aan de klanten.” Voegt Els Willaert, zaakvoerder van Willaert, eraan toe.
 
Aanbod assortiment: Reeds snel na de start, besliste Willaert om hun ERP pakket verder uit te breiden, zodat zij hun assortiment nog gerichter konden aanbieden aan hun klanten. Zo is er o.a. voor de tuinaanleggers en groendiensten een volledig geautomatiseerde Cash and Carry, vinden tuincentra het volledige assortiment terug op hun karrendagen en kunnen zij bestellen via een digitale winkel.

 

Cash and Carry: Tuinaanleggers en groendiensten werken projectmatig en komen graag naar de Cash and Carry. Zij  rijden er met de voorziene elektro-wagentjes doorheen de groene site en laden op wat nodig. Dankzij het geavanceerde barcodesysteem verloopt de administratieve verwerking heel snel. “Door gebruik te maken van het scannen is het voor de klant en ons personeel ‘aangenaam’ kopen en wordt er veel tijd uitgespaard. Ook de stockbestellingen worden gescand. U kunt zich wel inbeelden welke voordelen dit voor ons en onze klanten biedt. De administratieve verwerking wordt aanzienlijk versneld en alle informatie is direct up – to – date. “ getuigt Rudy.

Digitale winkel en online catalogus: “Ik ben altijd al van oordeel geweest dat je een website moet ‘gebruiken’ en zo zijn we dan ook onmiddellijk gestart met een digitale winkel.” Zegt Rudy. Ondertussen bestellen tuincentra al meer dan 6 jaar via de Webshop. Tijdens de openingsuren van Willaert zijn de winkels bezig met hun klanten en hebben ze weinig tijd om hun bestelling te plaatsen. Dankzij de website vinden ze 24 u op 24 u alle informatie over het assortiment terug en kunnen ze elk moment hun bestelling plaatsen. Bovendien versnelt dit opnieuw het orderproces, wat zorgt voor een snelle levering.

De befaamde 6 – daagse Karrendagen: Willaert organiseert 2 maal per jaar ‘Karrendagen’. In een gezellige sfeer worden de planten voorgesteld en vinden de klanten wat nodig is voor het komende seizoen, met het juiste accent op de nieuwe tendensen. Klanten kunnen ook onmiddellijk hun gewenste leveringsdata doorgeven , zodat zij geen volledige stock hoeven aan te leggen. Ook op deze karrendagen is de software afgestemd. Vooraf worden de planten in hun ERP ingedeeld in loten en gerangschikt volgens ingestelde criteria. De gegenereerde loten worden dan afgedrukt in een karrendaglijst. Adhv. deze lijst worden de planten tentoongesteld en kunnen de klanten aanduiden welke loten zij willen bestellen. Eveneens is het eenvoudig om de orders te verwerken in het systeem, doordat deze worden ingegeven via de lotnummers. Plant per plant opzoeken is dus niet meer nodig.

Volledig geïntegreerde totaaloplossing: “Door te werken met ERP maatsoftware is Willaert in staat hun ICT – lijn heel ver door te trekken om de klant optimaal te bedienen en kwaliteit te garanderen.” Getuigt Pieter Cloet van Soft Naert. “Zo is hun ERP software gekoppeld met PTV Intertour, wat voor een transport optimalisatie zorgt. Met de inzet van deze toepassing heeft Willaert de mogelijkheid om een planning te maken in minder tijd, met meer opdrachten en restricties. Een ander voorbeeld is de  webapplicatie die gebruikt wordt door hun leveranciers. Dit is dan ook weer rechtstreeks gekoppeld met het ordermanagement“.

Juiste partner is een noodzaak: “Om dit allemaal te realiseren, heb je een goede partner nodig die je echt begrijpt en meedenkt! Zelf hebben wij niet veel kennis van ICT, maar wij weten wel waar wij naar toe willen en Soft Naert vertaalt deze eisen dan perfect naar onze ERP oplossing. Bovendien is het aangenaam samenwerken en kan je altijd rekenen op mensen die jouw bedrijf volledig kennen. Wanneer je de automatisering in je bedrijf zo ver doortrekt, dan is dit echt wel een noodzaak. “ Concludeert Els.